Karjalaisen kolumnejani sarjassa "Kirjeitä Mosambikista"...
Länsimaissa
demokratiaa ajatellaan useimmiten edustuksellisuuden,
puoluejärjestelmän ja lehdistönvapauden kaltaisten instituutioiden
kautta. Myös Mosambikissa tällaisella demokratiakäsityksellä on
vaikutusvaltaa, sillä maan budjettia tukee 19 länsimaalta ja ulkomaisia
kansalaisjärjestöjä on tusinoittain. Lehdistönvapaus ja
monipuoluejärjestelmä ovat tietenkin parempia kuin sensuuri ja
yksipuoluevalta. Mosambikilaisten hyvinvointiin ja vapauteen vaikuttaa
kuitenkin näitä enemmän muusikon ilmaisunvapaus.
Usein
unohdetaan, että ilmaisunvapauteen kuuluu myös oikeus osoittaa mieltä
ja taiteilijan ilmaisunvapaus, eikä esimerkiksi muusikkojen
ilmaisunvapauden mittaamiseksi ole lehdistönvapausindeksien kaltaisia
vertailevia mittareita. Erityisesti painovapaus on kuitenkin taiteilijan
ilmaisunvapautta selkeämmin omistajan eikä niinkään ajattelijan
vapautta.
Mosambikissa on jo ainakin 200 vuoden ajan
kritisoitu poeettisella luvalla. Se on koko eteläisessä Afrikassa
vallinnut ja esimerkiksi YK:n ihmisoikeusjulistusta huomattavasti
vanhempi ilmaisunvapauden periaate. Etnomusikologi Hugh Traceyn
1940-luvulla kehittelemä käsite merkitsee tavanomaisia käytöstapojakin
rikkovan yhteiskuntakritiikin sallimista, sikäli kun kritiikki esitetään
runollisessa muodossa. Kuninkaita, siirtomaaherroja ja elinikäisiä
presidenttejä on tarvittaessa loukattu näiden kasvojen edessä.
Poeettinen
lupa on kestänyt suurten afrikkalaisten imperiumien nousun ja tuhon,
Afrikan kolonisaation, itsenäistymisten jälkeiset oikeisto- ja
vasemmistodiktatuurit sekä länsimaisten rahoituslaitosten määräämät
rakennesopeutusohjelmat. Hallitukset ovat toki monin tavoin pyrkineet
rajoittamaan muusikkojen vapautta, mutta usein pelko kansan
suututtamisesta on estänyt räikeimmän sensuurin.
Mosambikilaisyleisön
odotuksena on aina näihin päiviin asti ollut, että musiikissa on sanoma
eikä varsinainen hömpän tekeminen ole tullut muusikoiden mieleen.
Laulut voivat olla valistavia tai moralistisia, mutta monesti myös
terävän kriittisiä vallanpitäjiä kohtaan. Niinpä esimerkiksi Ghorwanen
ja Salimu Muhamedin sodanvastaiset laulut nousivat suosioon
sisällissodan aikana, vaikka maassa vallitsi yksipuoluejärjestelmä ja
ainoa sallittu radiokanava ja studio olivat valtion kontrolloimia.
Salimu joutui vuonna 1982 tuntemattomasta syystä
uudelleenkoulutusleirille. Sieltä palattuaan hän levytti leirin nimen
mukaan nimeämänsä hitin ”Bilibiza”, jossa hän virtuoosimaisen
pisteliäästi sivalsi raakaa vankileirijärjestelmää. Nykyään kansan
huolenaiheita välittävät vaikkapa räppärit, kansanmuusikot ja afrojazzin
taiturit.
Siirtomaajärjestelmässä oli käytössä
valtiollinen ennakkosensuuri, mutta nykyään yleisempää on
markkinasensuuri. Kaupallisella kanavalla, jolla on 100–200 kappaleen
soittolista, on oikeastaan soittokielto valtaosaan kaikesta musiikista.
Tämä rajoittaa yleisön tiedonsaantia ja mahdollisuuksia nauttia maailman
musiikillisesta rikkaudesta.
Mosambikissa monet
taloudellisesti menestyneimmistä artisteista ovat sponsoreiden tukemia
ja TV:stä tuttuja. Teleoperaattorit ja pankit eivät suosi artisteja,
joilla on sanottavaa, vaikka he olisivat niin kulttuuriväen kuin
kansankin arvostamia.
Kirjoittaja on Itä-Suomen yliopiston tohtoriopiskelija ja vapaa toimittaja janne.juhana@gmail.com .
Mosambikin yhteiskuntaa ruohonjuuritasolta käsittelevä etnografinen uutisblogi, Janne Rantala
Blogin nimi viittaa Benedict Andersonin metaforaan, jonka mukaan kansakunnat uneksivat itsensä sekä mosambikilaisen kirjailijan Mia Couton romaaniin Terra Sonâmbula (Unissakävelijämaa). Unissakävelijämaan uneksinta jatkuu yhä ja kuten olettaa sopii välillä kovin rauhattomana, kiistoissa, seremonioissa, kaduilla, keskusteluissa, musiikissa...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne