Siitä onkin jo aikaa, kun olen
viimeksi matkustanut maata pitkin tuntemattomia ihmisiä kohdaten ja
elämäntarinoita jakaen. Ennen älypuhelimia sellainen oli
tavallista. Nyt yli 700 kilometrin automatkalla takaisin Maputoon
kuulin monta eteläisen Afrikan historiaan liittyvää
tarinaa muun muassa pakolaisuudesta, terrorismista ja opportunismista.
Antropologian konferenssista
Potchfroomista lähti mukaan japanilainen paleoantropologi, josta
matkalla paljastui aivan uusia puolia. Mies oli vieraillut
Etelä-Afrikassa ensimmäistä kertaa 1980-luvun alussa tutustuakseen
suurkaupunkien ghettomaisiin townshipeihin, jollaisiin
apartheid-hallitus mustat kaupunkilaiset sulloi. 1990-luvun alussa
hän palasi maahan Azanian kansan vapautusarmeijan, APLAn, kutsusta
tarkoituksena seurata kuinka maa onnistuu luopumaan apartheidista.
Nyt kolmannella kerralla hän tutki ensimmäisten nykyihmisten
asuinpaikkoja Itä-Kapissa.
Muihin vapautusliikkeisiin verrattuna
APLA edusti jyrkkää linjaa. Maan jo odotellessa ensimmäisiä
vaaleja ”azanialaiset” hyökkäilivät asein valkoisia siviilejä
kohtaan. On tuskin väärin kutsua heitä terroristeiksi. Sen
kolleganikin myönsi lisäten, että he olivat silti varsin mukavia
heppuja. Itseäni ei olisi kyllä kauheasti kiinnostanut tutustua
terroristeihin, joiden mielestä valkoihoiset piti ajaa Afrikasta.
Johannesburgin ja Maputon välillä
kulkee minibusseja ja ilmastoituja linja-autoja, mutta myös
liftaaminen on yleistä. Käsimerkistä tietää onko liftaaja
matkalla Maputoon, lähimpään kaupunkiin vai mihin. Otimme kyytiin
intialaisvähemmistöön kuuluvan kyytiläisen, joka maalaa työkseen
autoja. Mosambikilaismies oli paennut
sisällissotaa Etelä-Afrikkaan, vaikka se oli rasististen
buurinationalistien hallitsema. Pitkänä miehenä hän joutui
Mosambikissa jatkuvasti varomaan pakkovärväyksiä armeijaan. Kuka
tahansa tarpeeksi roteva mies tai poika saattoi joutua sotilaiden
nappaamaksi esimerkiksi koulun portilla.
Viisumin saanti Mosambikin
vihollismaahan 1980-luvun alkupuoliskolla oli miltei mahdotonta.
Matka rajan yli taitettiin iltahämärissä usein Swazimaan ja
vuorten kautta kävellen. Rajakylässä häntä vieläpä jahdattiin,
sillä pakolaisten tiedettiin kantavan käteistä. Buuripoliisit
värväsivät pakenijoita väkipakolla Mosambikin hallitusta
vastaan taistelevaan sissiarmeijaan. Sen tukikohta oli rajan
läheisyydessä.
Lähellä raja-asemaa kerroin
japanilaiskollegalle, että Mosambikin ensimmäinen presidentti
Samora Machel kuoli noilla vuorilla ja että lentokoneen
putoamispaikalle on rakennettu muistomerkki. Ratissa sillä hetkellä
ollut mies kääntyi oitis kohti muistomerkkiä ja kysyi muiden
matkakumppanien lupaa vasta jälkikäteen. Sadan kilometrin
koukkauksen viimeiset vaivalloiset kilometrit nousivat pitkin
kuoppaista vuoristotietä. Kuin sattumalta se jatkui saman kylän
raittina, jonka asukkaat aikoinaan jahtasivat tänään Maputon
bileet menettänyttä mosambikilaista miesparkaa. Pimenneessä illassa
muistomerkin valot näkyivät kauas. Ne toivat mieleen Etelä-Afrikan
salaisen palvelun lokakuiseksi yöksi vuonna 1986 asentamat
hämäysvalot. Ne jotka saivat tutka pimeänä lentäneet pilotit
uskomaan, että he lähestyvät Maputon lentokenttää, ja törmäämään
tuhoisasti vuorenrinteeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne