Julkaisen sanomalehti Karjalaisen kolumnejani täällä pikku hiljaa. ..
Marraskuun 9. päivänä oli Maputossa kaksi suurta räp-tapahtumaa. Aamuyhdeksältä yhteiskuntakriittinen mosambikilaisräppäri Azagaia lanseeraasi kauan odotetun toisen albuminsa Cubaliwan. Nimi tarkoittaa uudelleensyntymää yhdellä Mosambikin kielistä. Illalla puolestaan maailmankuulu räppäri 50 Cent, ”suoraan Yhdysvalloista”, kuten TV-kanavien mainos julisti, piti kenties yhtä odotetun shownsa. Molemmat edustavat samaa musiikinlajia, mutta viesteiltään eroavat kuin yö ja päivä.
Azagaian edellinen
albumi kertoi kansan pahoinvoinnista, poliitikkojen korruptiosta,
uuskolonialistisesta riistosta, itsenäisyyden nostattamien odotusten
luhistumisesta, köyhien köyhtymisestä ja rikkaiden rikastumisesta.
Se myös profetoi kaoottista kansannousua, joka vyöryikin kaduille
vain muutamaa kuukautta myöhemmin, helmikuussa 2008.
50 Centin tuotanto
perustuu entisen crack-kauppiaan epäkriittiseen riimittelyyn
gangsterielämästä, jollaista musiikkia Public Enemy -legenda Chuck
D on nimittänyt rikastumiseksi mustien kuoleman tuotteistamisella.
Gangsta-videoiden
miehet ovat väkivaltaisia sutenöörityyppejä, nilkkejä ja
diilereitä ja naiset seksiobjekteiksi pelkistettyjä tyrkkyjä.
Muita naisia ei lauluissa mainita kuin ”huorat”, joka näyttää
olevan artisteille naisen synonyymi.
Kurjuuden,
joukkotyöttömyyden ja rikollisuuden tuotteistaminen yksioikoisiksi
kuviksi on muuten huonosti voivan musiikkibisneksen tuottoisampia
lajeja. Kaavamaisen ilmaisun takana on pitkälti valkoisten omistama
musiikkiteollisuus. Räppärit ja heidän levy-yhtiönsä
perustelevat tarinoita sillä, että ne muka kuvaavat realistisesti
ghettoa. Yhdysvaltalaistutkija Tricia Rosen analyysin mukaan gangstat
itse asiassa esittävät mustat valkoisten vaalimien stereotyyppien
mukaisina.
Azagaian uudessa
albumissa huomio kääntyy poliitikkojen kritiikistä kansan
heräämiseen kyseenalaistamaan sorto. Lanseerauspäivänä
nauhoitetussa videomateriaalissa räppää satakunta hiphop-fania.
50 Centin
tulevalta tuotannolta on tuskin syytä odottaa yllätyksiä, mutta
markkinataloudessa voi toki tapahtua muita käänteitä.
Stereotypiat ovat
sinänsä hyväksyttäviä työkaluja. Voisiko Aleksis Kiven
veljeksiä kuvitella ilman äkkipikaista Juhania tai paatoksellista
Simeonia. Kaupallisen räpin jankuttava toisto kuitenkin täyttää
rasistisen propagandan kriteerit. Amerikkalaiskonservatiivit ovat
kuitenkin väärässä hyökätessään seksismin vastustamisen
varjolla naisten seksuaalisuuden kimppuun. Näin vain gangstoilla
näyttää olevan hauskaa.
50 Centit ja Rick
Rossit voisivat oppia mosambikilaiskollegoilta monipuolisempien ja
hauskempien stereotyyppien käytössä. Täkäläisessä räpissä
seikkailevat niin vapaustaistelijat, pyssymiehiä pakenevat
aktivistit kuin nilkkipoliisit, bodatut gorillat, tiedostavat
kansalaiset ja pomot, joiden vatsat ylettyvät pidemmälle kuin
jäykistyneet peniksensä.
Slim Niggan
videolla ”O País da Pandza” katupojiksi sonnustautuneet muusikot
katsovat ohi kulkevan naisen keinuvaa takamusta ilmeisen himoiten,
ilmaisten kuitenkin, että treffit ovat turha toivo: ripaleiset
taskut ovat tyhjät. Kappaleessa kerrotaan nuorisotyöttömyydestä
ja artistien vähäisistä mahdollisuuksista elää musiikilla.
Vaikka stereotyypillä leikitelläänkin niin tässä ollaan kyllä
kaukana gangstojen lapsellisista fantasioista, joissa naiset
kilpailevat siitä, että kuka pääsee pyörittämään niukasti
verhottua takalistoaan löhöilevän nilkin etumusta vasten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne