Tämä kolumni afrikkalaisen musiikin
ylivoimaisuudesta julkaistiin tänään sanomalehti Karjalaisen kolumnipalstallani "Kirjeitä Mosambikista".
Olen useiden ikäisteni
suomalaismiesten tavoin voinut kuunnella jos jonkinlaista musiikkia.
Siitä kiitos ystäville, radiojuontajille, DJille ja kirjastojen
musiikkiosastoille. Nykyään pidän niin räpistä,
pelimannimusiikista, eteläisen Afrikan gospelista, intialaisesta
sitar-musiikista kuin suufi-soitannostakin. Silti minusta
afrikkalaisen klassisen musiikin traditio on ylivoimainen. Se on
jazzin, bluesin, soulin ja rock&rollin johdosta vaikuttanut
populaarimusiikkiin kaikkialla maailmassa. Jazziin omaksutun vapauden
filosofian ansiosta mitä taitavimmat mestarit ja vasta-alkajat
voivat osallistua samoihin jameihin.
Yläasteella kuuntelin 1980-luvun
tyyliin rockia ja näistä vieläkin kehtaan mainita Sielun veljet,
joka pikkukylän pojalle merkitsi ajattelun ja tunteen vapautta ja
ihka oikeaa rockia. Lukiota päin suunnatessa alkoivat sukellukset
länsimaiseen taidemusiikkiin, blues-klassikoihin ja Indonesian
gamelaniin ja klassiseen intialaiseen musiikkiin.
Kuunteluharrastusta tukee vaatimatonkin
soittoharrastus, joka itselläni oli ensin kitaranrämpytystä ja
sähköurkujen soittoa päätyen sitten afrobrasiliaiseen
capoeira-musiikkiin. Hyvän musiikin johdosta mieleni yhä unohtaa
arkirutiinit ja siirtyy unen ja valveen rajamaille. Günter Grassin
Peltirummun vast'ikään lukiessani oli helppo samaistua päähenkilö
Oskariin, joka kieltäytyi kolmevuotiaana kasvamasta ja rummutti sen
sijaan elämäntarinaansa. Riittävästi harjoiteltuaan hän sai myös
yleisön uppoamaan sisäiseen maailmaansa.
Jotkut ystäväni pitävät Johannes
Sebastian Bachin barokkisävellyksiä maailman parhaana musiikkina
enkä toki itsekään kiellä Bachin ansioita. Itse pidän myös
intialaisesta klassisesta musiikista sitareineen, taabla-rumpuineen
ja rytminvaihdoksineen, joka saa menettämään opitun ajan tajun.
Intian pienoismantereen musiikki lomittuu niin lännessä kuin
idässäkin Silkkitien muihin musiikkikulttuureihin. Intian
valtameren vuosituhansia vanhat kauppareitit kulkevat aina
Mosambikiin ja Madagaskarille saakka ja toimivat samoin myös
rytmien, kielten ja soittimien kulkureitteinä. Sen kuulee yhä
esimerkiksi etiopialaisessa jazzissa.
Intiasta etelään löytyy muun muassa
metalliselta kuulostava gamelan päällekkäisine tempoineen, jonka
vuoksi siitä on joskus vaikeaa sanoa onko se nopeaa vai hidasta.
Etnomusikologi Hugh Tracey mittaili 1950-luvulla mosambikilaisen
chopi-kansan timbila-ksylofonin uniikkeja sävelasteikkoja. Hän
havaitsi, että samankaltaisia löytyy ainoastaan Jaavan
gamelan-musiikista Indonesiasta, linnuntietä yli 8000 kilometrin
päästä. Onko samankaltaisuus sattumaa vai onko jompi kumpi Intian
valtameren kauppareitin ääripäistä omaksunut tämän asteikon
toiselta? Jos niin on, on siitä luultavasti niin kauan, että
lopullista vastausta tuskin löydetään. Oman epätieteellisen
mielipiteensä voi kuitenkin muodostaa jokainen lainaamalla
kirjastosta niin gamelan- kuin timbila-musiikkia. Timbila-musiikin
puolesta kylläkin puhuu se, että afrikkalainen musiikkitraditio on
maailman vanhin ja monipuolisin.
Janne Rantala on Itä-Suomen
yliopiston kulttuuriantropologian tohtoriopiskelija ja vapaa
toimittaja janne.juhana@gmail.com.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne