Ensimmäinen Nzewin opettama rakenne on
toistava kehämäinen rakenne, jossa lyhyttä rytmimelodiaa
toistetaan jatkuvasti. Kun tällaista toistaa jonkin aikaa ääneen
tai omassa mielessään niin uni tulee vääjäämättä. Esimerkiksi
sopii junnaava blues-riffi tai afrikkalaisen orkesterin lehmänkello,
joka ei juurikaan varioi. Räpistä tutut sämplet ja loopit eivät
kuitenkaan Nzewin mukaan kelpaa, koska ne ovat liiankin toistavia.
Toinen rakenne on samoin lineaarisen
kehämäinen, mutta siihen kuuluu sisäistä vaihtelua, jazzareitten
kielellä niin sanottua fraseerausta. Tämän pitäisi poistaa
ahdistus, stressi ja pääkipu, ja yleisesti edistää luovuutta.
Molemmat rytmit ovat Nzewin mukaan afrikkalaisen sivilisaation
pehmeää tiedettä, jolla itsensä ja lähimmäisensä voi pitää
psyko-fyysisesti terveenä. Ainoa pääkipu, jota ei tällä tavoin
pysty parantamaan johtuu hyttysen tartuttamasta malariasta. Eikä
siinä vielä kaikki. Rock&rollin, bluesin, jazzin ja sittemmin
koko populaarimusiikin pohja löytyy näistä toisiaan täydentävistä
afrikkalaisista rakenteista.
Perinteisen afrikkalaisen musiikin
yleisimmät tahtilajit ovat 12/8 tai pop-musiikista tuttu 4/4.
Virallisen ohjelman päätyttyä huomasin, että valssi, ainakin
”Setä Hermannin valssi”, mahtuu mainiosti afrikkalaiseen 12/8
tahtilajiin huolimatta siitä, että valssin tahtilaji on
yksinkertaisempi 3/4. Ainakaan kukaan ei valittanut
jammailusessiossa, kun minä, kuutonen musiikissa, täydensin
sambialaista laulua valssin melodialla ja sanoilla, jotka alkavat:
”Samassa talossa Hermanni ja Miina yht'aikaa olivat palkollisina.”
Vieressäni istunut Nzewi selitti myöhemmin teoreettisesti miksi se
toimi.
Ainakin yhden asian opetin minäkin
Nzewille, joka on igbo. Nimittäin hänen kansallislaulunsa
säveltäjän. Juuri Nigerian ibot nimittäin perustivat kovaonnisen
Biafran valtion, jonka kukistumisessa kuoli miljoona ihmistä,
pääasiassa nälkään ja tauteihin. Biafran sodasta 1967–1970
kertoo Chimamanda Ngozi Adichien loistava romaani ”Puolikas
keltaista aurinkoa”. Kaunokirjallisuuteen päästyämme Nzewi
kertoi, että kirjailijan isä opetti hänen kanssaan samassa
yliopistossa. Samainen Nigerian yliopisto esiintyy kirjassa yoruba-sotilaiden vihaamana toisinajattelijoiden tyyssijana. Ai
niin, se kansallislaulu. Sen nimi on ”Land of the Rising Sun” ja
säveleksi otettiin Jean Sibeliuksen "Finlandia".
Janne Rantala on joensuulainen
kulttuuriantropologi, joka osallistui afrikkalaisen musiikin
symposiumiin Dar es Salaamissa, Tansaniassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne