Kolmas osa Maputo äänimaisemista kertovaa trilogiaani sanomalehti Karjalaisen kolumnisarjassa "Kirjeitä Mosambikista".
Edellinen, kotikatuni äänistä
kertova kirjeeni sai nimensä räppäri Blown kappaleesta Cidade
ambulante (Liikkuva kaupunki). Se kertoo kaupungista, joka on täynnä
levottomuutta. Kirkonkelloja muistuttavan kitarasämplen säestyksellä
Blow toivottaa juhlallisesti tervetulleeksi lepakoitten kaupunkiin.
Kaupunkiin, joka ei nuku.
Kuhisevalla torilla on sanoituksen
mukaan levottomille kaupungeille tyypillistä toimintaa, jossa mitä
tahansa tehdään hengissä pysymiseksi. Tytöt myyvät ”tavaraa”
ja poliisit polttavat pilveä. Elämä on vaikeaa eikä ole töitä,
mutta Blow varoittaa väärän tien valitsemisesta, sillä laiton
liiketoiminta voi johtaa ammutuksi tulemiseen tai kaltereitten taakse
joutumiseen. Viimeisen sanan saa räppärin syytöksiin vastaava
pikkurikollinen. Hän puolustelee, että siitä lähtien kun
presidentti Guebuza varasti kaiken, vain varastamalla ja tappamalla
selviää hengissä. Kappaleen loppuessa kitarasämple jää
surullisena ja hieman epävireisenä soimaan yksinään.
Horrorcoressa räppäämistä säestää
kauhuelokuvamusiikin kaltainen tausta. Räppäri Olho Vivon
kappaleessa kaupunkikävelystä se yhdistyy synkän yhteiskunnallisen
todellisuuden kuvaukseen. Hän kohtaa kävelyllään maalta
muuttaneita ”liikkuvia ostoskeskuksia”, jotka taivaltavat
tuotteineen pitkiä matkoja sekä toisaalta turhia julkkiksia, joita
mainostetaan ja jotka tekevät rahakkaita sopimuksia
teleoperaattorien kanssa.
El Puton kappaleessa kerrotaan
epätoivoisen nopean pianosämplen rytmissä, että ammuskeluista on
jo tullut arkea. Jotkut haluavat helppoa elämää ja ovat olevinaan
Maputon kuninkaita. Jos on rahaa, elää mulatin elämää, millä
tarkoitetaan koko viikonlopun yli kestävää navigoimista bileestä
toiseen. Ilman rahaa elämä on sen sijaan vaikeaa: pojat myyvät
persettä ja tytöt kävelevät käytännössä alastomina. Entisellä
Lourenço Marquezilla ei ole helppoa. Kaupunki, jossa paholainen
hallitsee ja tuomitsee viattomia ja jossa poika ottaa isältään
hengen edes pukematta hanskoja. Paholainen kävelee vapaana,
varsinkin kuun noustua. Kuvaus on kuin suoraan Ilmestyskirjasta.
Räppäri 674 maalailee edellisiä
aurinkoisemmassa kappaleessaan, että Maputo on akaasiapuiden
kaupunki, toki myös hyttysten jotka hyttysverkon ulkopuolella
tartuttavat malariaa. Svengaavan jazzin tahdissa hän julistaa
heräävänsä linnunlauluun, lukevansa lehden ja juovansa kahvin.
Artistin kuvaama aamuhetki on piinallisten työmatkojen Maputossa
harvojen etuoikeus. Tarttuvassa RNB-kertosäkeessä naisääni
laulaa: olen kaduilta, elän kaduilla, huvittelen kaduilla, kävelen
kaduilla. Lopuksi 674 kertoo kävelevänsä uskon voimalla ja
toivottaa paholaisen tervemenneeksi Maputosta.
Janne Rantala on Itä-Suomen
kulttuuritieteiden tohtoriopiskelija ja vapaa toimittaja
janne.juhana@gmail.com .
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne