Blogin nimi viittaa Benedict Andersonin metaforaan, jonka mukaan kansakunnat uneksivat itsensä sekä mosambikilaisen kirjailijan Mia Couton romaaniin Terra Sonâmbula (Unissakävelijämaa). Unissakävelijämaan uneksinta jatkuu yhä ja kuten olettaa sopii välillä kovin rauhattomana, kiistoissa, seremonioissa, kaduilla, keskusteluissa, musiikissa...

lauantai 8. huhtikuuta 2017

Miksi valkoiset tanssivat liian nopeasti? (Karjalainen)


Tämä on toinen osa äänistä ja kuulemisesta kertovan kolumnin sarjaa sanomalehti Karjalaisessa. Ensimmäinen osa oli 1.4. julkaistu kotikadun äänistä kertova "Liikkuva kaupunki".


Monet mosambikilaiset ajattelevat, että valkoiset eurooppalaiset eivät osaa tanssia. Lantiomme on jäykkä emmekä kuulemma ollenkaan seuraa täkäläisen musiikin rytmiä. Tanssiamme luonnehditaan aika naurettavan näköiseksi. Olisi helppo kuitata käsitys silkaksi ennakkoluuloksi, jolleivät myös täkäläiset musiikkitutkijat olisi samaa mieltä.

Keikoilla olen itsekin huomannut, että eurooppalaiset todella tanssivat paikallisia nopeammin, luultavasti koska eivät tunnista musiikin hidasta pohjapoljentoa. Oletamme musiikin ilman muuta seuraavan länsimaisessa populaarimusiikissa vallitsevaa 4/4-tahtilajia. Emme ymmärrä paikalliseen estetiikkaan kuuluvaa kumean äitirummun ja korkeaäänisempien rumpujen välistä hierarkiaa, jonka mosambikilaislapsi oppii jo ennen jaloilleen nousemista.

Eräät Maputon lukuisista keikkapaikoista ovat vauraiden ulkomaalaisten suosiossa. Esimerkiksi ”Francossa” eli ranskalais-mosambikilaisessa kulttuurikeskuksessa jopa suurin osa tanssijoista saattaa olla valkoisia. Monen paikallisen mielestä se, että tanssijat heiluvat liian nopeasti latistaa keikkojen tunnelmaa.

Toista on vaikkapa Ximassa, jossa on kolme kertaa viikossa elävää musiikkia. Esimerkiksi angolalaisen zoukin, kap-verdeläisen passadan, jazzin tai täkäläisen marrabentan tahdissa liikkuvat siellä lähinnä paikalliset. Harvat valkoiset ovat mosambikilaisia tai sitten heidät on jo opastettu afrikkalaistanssien saloihin.

Miten Afrikassa sitten tulisi tanssia? Sillä tavalla kuin muuallakin: musiikkia kuunnellen, ottaen halutessaan mallia hyvistä paikallisista tanssijoista ja keskittyen siihen miltä tanssi tuntuu eikä siihen miltä se näyttää ulospäin. Itse en ole hyvä tanssimaan ja varsinkin askelia opin tosi huonosti. Silti tykkään tanssia, en kylläkään pöydällä. Minusta se että haluaa heti varastaa shown ja näyttää taitojaan, ei sitäpaitsi ole paras tapa tutustua vieraaseen kulttuuriin. Harva on niin hyvä, ettei tarvitse oppia muilta.

Samalla tavalla kuin vieraita kieliä, voi oppia myös vieraita musiikkikulttuureita. Kuten Piirpaukkeen keikalla Kerubissa aikoinaan opin, musiikin oppii kuulemaan uudella tavalla parhaiten juuri liikkumalla sen tahdissa ilman turhia suorituspaineita. Syventynyt kuuntelukokemus heijastuu lopulta tanssiin. Paikallisten suosimissa keikkapaikoissa tai viikonloppujen perhejuhlissa saa opastusta väkisinkin.

Vielä lohdutuksena kaltaisilleni varpaiden tallaajille: afrikkalaistanssit sallivat yleensä varsin laajan improvisoinnin ja niissä on lupa luoda uutta. Aloittelijakin voi keksiä jotain hauskaa ja omaperäistä, joka uudistaa koko tanssin, tai ainakin piristää bileet.

Janne Rantala on Itä-Suomen kulttuuritieteiden tohtoriopiskelija ja vapaa toimittaja janne.juhana@gmail.com .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne