Mietin jo Grahamstownissa Itä-Kapissa,
että miltähän eloisa Maputo vaikuttaa kahden kuukauden ”loman”
jälkeen. Grahamstown on Joensuun kokoinen ja tapainen hiljainen
yliopistokaupunki ja sen opinahjo Rhodes University on samoin
verrattain suuri. Kirjastot tulivat tutuiksi ja kylmä oli ja uudisraivaajakaupungin eurooppalaistyylinen rakennuskanta
uusgoottilaisine kirkkoineen vain vahvisti tuttuuden tunnetta.
Eksoottisinta kaupungissa olivat xhosien asuttamasta townshipistä
keskustan kaduille karanneet lehmät ja aasit.
Grahamstownin hiljaisuus auttoi
oivaltamaan kuinka keinuvan soiva ääni- ja mielenmaisema Maputossa
oikeastaan onkaan. Alhaalla Mangopuiden työpajalla soi ensinnäkin
pajavasaran pauke: etupäässä peltitöitä, joita Mosambikin
kaoottisen liikenteen vuoksi riittää. Valitettavan yleinen ääni
on siis sekin, kun pelti menee ruttuun. Yhtenä sunnuntaiaamuna
todistin sitä, kun kaksi kaverusta ajoivat jo valmiiksi
vararenkaalla olevalla kulkuneuvollaan suoraan parkkeeratun auton
kylkeen. Aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut, sällit poistuivat
välittömästi saatuaan autonsa uudestaan käyntiin.
Musiikki on Maputon työelämässä
yhtä itsestäänselvää kuin yöelämässä. Kuka nyt haluaisi
tehdä vaikkapa niitä peltitöitä ilman marrabentaa, afro-jazzia,
räppiä, fuusiota, afro-beatia, housea, kwaitoa tai pandzaa.
Yleisissä kulkuvälineissä musiikki on toisinaan niin kovalla että
korvaan sattuu. Kaverit katsoivat epäuskoisena, kun kerroin että
Suomessa sattuu sellaistakin, että bussissa ei ole lainkaan
musiikkia – tai edes muita matkustajia.
Etelä-Afrikassa esitelmöin Samora
Machelin äänen käytöstä Maputon räp-musiikissa. Mies yleni
pikku hiljaa sairaanhoitajasta sissiarmeijan komentajaksi ja siitä
vuonna 1975 itsenäisen Mosambikin ensimmäiseksi presidentiksi.
Vasta Grahamstownissa tajusin, että Machelin puheiden käyttö
räpissä on oikeastaan samanlaista äänimaiseman hyödyntämistä
kuin vaikkapa poliisiauton pillit West Coast -räpissä.
Taustamusiikin ohella olin jo ehtinyt tottumaan lähes 30 vuotta
sitten kuolleen valtionpäämiehen palopuheiden soittamiseen
autostereoissa, minibusseissa ja taksiasemilla, jopa kännyköiden
soittoäänenä. Niissä Samora, kuten nimi kansan suussa kuuluu,
pauhaa korruptoituneita poliitikkoja vastaan, ylistää runollisesti
kansan kärsimyksiä ja lupaa niitä vielä lisää taistelussa
hyvinvoinnin, rauhan ja rakkauden puolesta, joiden puolesta kansa
kuulemma aina taisteli. Maputolaiset eivät tunnu Samoran
profeetallisena pidettyyn ääneen hevin kyllästyvän. Sitä voisi
verrata aivan yhtä mystiseen Edwin Laineen Tuntemattoman sotilaan
kestosuosioon.
Mainitsemani poliisiauton pilli viittaa
jenkkiräpissä rikollisuuteen, mutta Maputossa ääni kuuluisi
luultavasti presidentin autosaattueeseen. Täällä tuskin kukaan
kuvittelee poliisin rientävän pillit soiden rikospaikalle, sillä
eihän hätänumerossa yleensä edes vastata. Jokapäiväiset
saattueet liikenteen pysäyttämisineen, moottoripyöräpoliiseineen
ja panssariajoneuvoineen ovat sen sijaan sitä luokkaa, että
Helsingissä vastaavaan tarvittaisiin supervaltojen huippukokous, ja
Joensuussa – Herra ties mitä.
Jos taas sattuu keskiviikkona
lounasaikaan Eduardo Mondlane -avenidalle ja kuulee väkijoukon
huutavan esimerkiksi ”Chissano tappoi Samoran” voi olla varma,
että pian ilmestyvät Saksan liput. Kyseessä ovat entiset
siirtotyöläiset madsermaanit (magermanies), joille aikoinaan
luvattiin taloudellista tukea, kun monikymmentuhantinen joukko palasi lakkautetusta
Itä-Saksasta. Joaquiem Chissano puolestaan oli vuonna 1986 kuolleen
Machelin seuraaja. Saksa antoi kyllä rahat valtiolle, mutta
itse madsermaanit jäivät rahatta. Siksi noin parin sadan
hengen aktivistijoukko marssii joka keskiviikko kaupungin halki. Muina päivinä
he päivystävät madsermaanipuistossa.
Kirjoittaja
tutkii ja kirjoittaa eteläisessä Afrikassa
http://www.unissakavelijamaasta.blogspot.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne