Hauskasti mutta
puolueellisesti Mosambikista
Viettäessä elämäni ensimmäistä vuotta täällä Mosambikissa
oli mukavaa vastaanottaa Suomesta Ritva Parviaisen omaelämäkerta.
Tällaiset hyvät elämänkerrat kertovat poikkeuksetta myös
kertojan omasta ajasta, vaikka eivät välttämättä juuri sillä
tavalla kuin kirjoittaja itse haluaisi. Parviaisen elämänkokemus
onkin suomalaisittain varsin poikkeuksellinen. Hän saapui Mosambikin
pääkaupunkiin Maputoon vuonna 1985, jolloin kaupunki oli
sisällissodan vuoksi eristyksissä muusta maasta ja vapaaehtoisten
henkireikä oli tuolloin vielä puhdas ja rauhallinen Costa do Solin
hiekkaranta. Siitä lähtien hän on toiminut Mosambikissa lukuisissa
eri tehtävissä, muun muassa fysioterapian harjoittajana ja
kouluttajana, sekä kehitysyhteistyöjärjestö KEPA:n maajohtajana.
Välissä on ollut myös työpaikkoja, joissa ei ole saanut ottaa
koiraa toimistoon.
Pelkkää eri työtehtävien kuvailemista on kuitenkin turha pelätä,
sillä kirjassa liikutaan myös rannalla ja baarissa, ystävien ja
poikaystävien sekä koirien kanssa. ”Jos maailmanparantaminen
olisi suhteutettu viskin juontiin, olisimme jo parantaneet puoli
maailmaa”, kirjoittaa Parviainen eräästä ystävyyssuhteestaan.
Ulkosuomalaisen kirjoittajan suhde alkoholijuomiin onkin
meikäläisittäin piristävän poikkeuksellinen, sillä niistä ei
puhuta paheksuttavana ongelmana, vaan seurustelujuomina, joiden
voimalla ankeatkin kokemukset, joita toki myös reiluun 25 vuoteen
mahtuu, jätetään taakse.
Jotain perisuomalaista on siinä, kun Parviainen tekee hajurakoa
kahteen Mosambikiin saapuvaan ihmisryhmään. Toisaalta uraa tekeviin
lähinnä muiden ulkomaalaisten kanssa viihtyviin ”expatteihin”,
jotka liikkuvat työtehtävästä toiseen maailmalla, mutta eivät
edes vuosiksi jäädessään opi portugalia, joka on sentään maan
virallinen kieli. Yhtälailla hän paheksuu Fjällräven-reppu
selässä reissaavia sinisilmäisiä vapaaehtoistyöntekijöitä tai
repputuristeja, jotka liikkuvat paikallisten tavoin
chapa-pikkubusseilla ja ovat mustien kaupunginosissa seikkaillessaan
olevinaan kovin ”go native”. Itsensä hän lukee kolmanteen ja
muita jalompaan joukkoon, heihin jotka eivät lähde maasta
kulumallakaan ja jotka tuntevat mosambikilaisia monista eri
yhteiskuntaluokista, ja jotka ovat oikeasti ”gone native”. Liekö
juuri tämä asenne johtanut rajoittumiseen yhteen paikalliseen
näkökulmaan maan menneisyyttä käsiteltäessä, joka on myös
kirjan vakavin puute. Pahimmillaan nimittäin tuntuu siltä kuin
kirjoittaja olisi omaksunut maan historian hallitsevan
Frelimo-puolueen juhlapuheista.
Kukaan ei tietenkään edellytä, että kirjoittajalla tulisi olla
omakohtaista kokemusta Mosambikin yksipuolueajan 1975–1992
ikävimmistä piirteistä, kuten uudelleenkoulutusleireistä,
pakkotyöstä ja niin sanottujen pettureiden pakotetuista
tunnustuskokouksista. Historioitsijoiden ja eri mosambikilaisten
käsitysten syvällisempi tunteminen olisi kuitenkin auttanut
tasapainoisemman kuvan luomisessa. Maan ensimmäinen presidentti
Samora Machel esimerkiksi kuvataan innostavaksi, oikeudenmukaiseksi
ja moraaliseksi johtajaksi. Tutkimus on kuitenkin valottanut myös
Machelin impulsiivista, uhkailemiseen taipuvaa ja kohtuuttomasti
viinaan menevää puolta sekä kuvannut häntä miehenä, joka kyllä
hurmasi maailman feministit nimissään julkaistuilla pamfleteilla
naisten emansipaatiosta, mutta joka ei elävässä elämässä
antanut naisille suunvuoroa – ei edes naisjärjestö OMM:n omassa
erityiskonferenssissa vuonna 1982. Mosambikin historian suhteen
kirjoittaja on tosiaan liiankin ”gone native”, virallisen, ja
pahasti virheellisen, totuuden harhapoluilla. Toivoa sopii, että hän
ei sentään pilaa viskiänsä jäillä, kuten kauhukseni näen
monien maputolaisten tekevän.
Kritiikistäni huolimatta suosittelen tätä erinomaisen hauskasti
kirjoitettua kirjaa kaikille Mosambikista, kehitysyhteistyöstä,
suomalaisuudesta ja lähihistoriasta kiinnostuneille – myös
absolutisteille, kirjoittajan varoituksista huolimatta.
Ritva Parviainen: ”Hanki oma elämä. Neljännesvuosisata
Mosambikissa”. LIKE/Rauhanpuolustajat 2012. 223 s.
Kirjoittaja tutkii ja kirjoittaa Mosambikissa
Avainsanat: Samora Machel, expatit, going native, ulkosuomalaisuus, Frelimo, elämänkerrat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne