”Jos ei olisi Puolaa niin ei olisi myöskään puolalaisia”
– Kuningas
Ubu
20.4. Illallinen kotona
Malhangalenessa. Tarina
kämppikselle taannoin tarjoamastani guacamolesta ja tänään
friteeraamani banaanit inspiroivat mwanin opettajani pohtimaan
meidän valkoisten makutottumuksia:
–Ne ovat ihan
erilaisia kuin meidän mosambikilaisten. Esimerkiksi valkoiset eivät
tykkää shimasta ja jos tykkäävätkin niin ovat oppineet syömään
sitä täällä.
Niin,
no eivät kaikki mosambikilaisetkaan tykkää shimasta, paksuhkosta
maissipuurosta, jota Tansaniassa kutsutaan ugaliksi ja jota syödään
lisäkkeenä riisin tai perunoiden tapaan. Itse kyllä pidän siitä,
varsinkin maissintähkistä tuoreeltaan huhmaressa jauhetusta, jota
saa maalla. Enkä minä shimaa osaa kovin outona muutenkaan pitää.
Onhan meillä Suomessa omat papinhamme,
eli shiman velliversiot, monista eri viljalajeista liedellä tai
uunissa valmistetut puurot sekä risottoa ja ohrattoa. Pääsyy
varsinaisen shiman puuttumiseen lienee lähinnä, ettei Amerikan tuliainen maissi
kasva Suomessa kovin hyvin. Eivätkä tarjoamani kiinalaiset
friteeratut banaanit oikein vastaa käsitystäni ”meidän
valkoisten” perinteisimmistä makutottumuksista. Ja mistähän
lienee oikeasti peräisin se perimosambikilainen jälkiruoka, jossa
murskattuun avokadoon sekoitetaan sokeria ja limettiä, mikä sai
kämppikseni paheksumaan valkosipulia ja suolaa sisältävää
meksikolaista guacamoleani.
Pidän sitäpaitsi Maputon keskustan ruokia paljon ”eurooppalaisempina” kuin
omiamme. Eihän mistään saa esimerkiksi kotikaljaa tai piimää,
ruisleivästä puhumattakaan vaan ihan jokaisessa
parakkiruokalassakin tarjotaan pihvien, broilerin ja sen sellaisen
lisäkkeenä ranskanperunoita mausteiden ollessa chili-kastikkeen
lisäksi oliiviöljyä ja viinietikkaa. Varsin mannermaisista
ravintoloista puhumattakaan. Onneksi kämppikseni kotiapulainen
kokkaa perinteisiä mosambikilaisia kasvisruokia: mboaa, nhanganaa,
cacanaa ja matapaa, sillä vatsani ei varmasti moisia eurooppalaisia
hienosteluja kauaa kestäisi. Yksi juttu johon alan olla suhteellisen
kyllästynyt on piintynyt käsitys, etteivät valkoiset koskaan syö
käsin, sillä omassa suvussani syödään usein käsin ja varsinkin
kalaa, kanaa ja kaikenlaisia grillattuja ruokia.
Kalastajaisovanhempani olisivat varmasti nauraneet, jos olisivat
nähneet jonkun syövän esimerkiksi savusiikaa haarukalla ja
veitsellä.
Tässä
vuodatuksessani on kyse siitä, että oma kotikasvatus ja
antropologinen kulttuurirelativismi ovat opettaneet minulle, että
kaikkea kuuluu maistaa ja uusiin asioihin tulee suhtautua avoimen
uteliaasti, ei jo etukäteen epäilevästi. Kuitenkin ainakin Maputon
betonikaupungin asukkaat suhtautuvat ruokiin yleisimmin juuri
toisella tavalla, vähän kuten portugalilaiset (pyydän anteeksi
karkeita yleistyksiäni!). Jos he joisivat kahvia niin epäilemättä
he olisivat sitä mieltä – ja kuten Sleepy Sleepersin kappaleessa
lauletaan – että on vain kaksi tapaa keittää kahvia. Oikea, eli
heidän omansa, ja väärä. Kyse on siitä, että useimmat ihmiset
ylipäänsä tuppaavat pitämään kulttuurisia käsityksiään
mittapuuna sille, miten asioita kuuluu tehdä, miten ne ovat ja miten
niiden pitäisi olla. Ennakkoluulot ovat valitettavan lähellä
maailmankatsomusta. Koita siinä sitten tehdä antropologista
kenttätyötä pyrkien ymmärtämään ihmisiä heidän omien
käsitteidensä avulla. Väkisinkin sitä välillä ärsyyntyy ja
vieraantuu, muuttuu ikään kuin sivulliseksi, alkaa elää omassa
lukeneisuuden kyllästämässä kultaisessa häkissään, vaikka
ulkoa päin ehkä vaikuttaakin sosiaaliselta. Mutta ehkäpä kyse on
pohjimmiltaan siitä, että olen vain kateellinen siitä, että
toisilla meistä on kulttuuri, maku ja tyyli aivan eri merkityksessä
kuin itselläni, jolle suomalainenkin elämänmeno tuntuu monesti
kovin vieraalta.
P.S. Kun
eurooppalaiset ja kap-verdeläiset vieraat olivat lähteneet kotiinsa
jäin neljästään maputolaisten mustien ystävieni kanssa. Alkoi
päivittely empregadoista eli kotiapulaisista tai palvelijoista,
jotka tekevät suuren osan betonikaupungin keskiluokan asukkaiden
taloustöistä eli kokkaavat, siivoavat, pesevät pyykit, silittävät
jne. Empregadat kuulemma juovat salaa jugurtteja ja mehuja sekä
syövät ruokia jääkaapista, ja mikä pahinta kutsuvat lapsensakin
syömään työpaikalleen. Kun heidät lähettää ostoksille, he
palauttavat liian vähän vaihtorahaa. ”Empregadat!”, toistui
merkityksellisesti tiheä päivittely lähes yhteen ääneen. En
kehdannut ottaa puheeksi empregadojen saamaa surkeaa palkkaa tai sitä
kuinka kotitöitä on mahdollista tehdä itsekin. Esimerkiksi
tiskatessa voi jopa saada jonkin älyllisen idean, jos sitä ei
tarvitse tehdä päätyönään, kuten joku antropologian opettajani
joskus mainitsi. Suomalaisena, joka ei ole tottunut palvelijoihin,
mieleen tulivat väkisinkin kuvaukset viktoriaanisesta yläluokasta,
joka pikkurilli pystyssä päivittelee hienostelevalla englannilla
sitä kuinka nykyaikana on kerrassaan mahdotonta saada kunnollista
palvelusväkeä. Valkoinen puuteri on tosin vaihtunut lämpimän
ruskeisiin kasvoihin ja kieli mosambikilaisittain pehmeästi
äännetyksi portugaliksi.
P.P.S. On toki
eettisesti ongelmallista kirjoittaa ystävistään, ja varsinkin
näin, mutta jos joku haluaa kaikesta huolimatta olla ystäväni niin
vakuutan, että monilta osin olen kuitenkin ihan luotettava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne