Carl Gustaf Emil
Mannerheim ja Mosambikin ensimmäinen presidentti Samora Moíses
Machel olivat molemmat marsalkkoja ja oli heillä muutakin yhteistä.
Olin taannoin yhteydessä
uskontotieteilijä Jere Kyyrön kanssa Turun yliopistosta.
Molempien väitöskirjatyössä on merkittävä roolinsa jo
edesmenneellä marsalkalla, joista kummatkin olivat sisällissotiensa
voittaneen osapuolen johdossa ja siksi luonnollisesti varsin
kiistanalaisia. Kyyrö tutkii Mannerheimia käsittelevien
nykytaideteosten herättämää kritiikkiä, joka aika ajoin sisältää
myös kovaa moralistista paheksuntaa. Itse olen tutkinut sitä miten
räp-muusikot mobilisoivat Mosambikin marsalkan Samora Machelin
muiston ja äänen etupäässä nykypolitiikkaa arvostellakseen.
Marsalkka Mannerheim on
ollut vuosikymmenien mittaan varsin kiistelty hahmo, mutta silti
hänet äänestettiin Yleisradion järjestämässä äänestyksessä
suurimmaksi suomalaiseksi vuonna
2004. Mannerheim oli alkuaan tsaarin armeijan kenraali ja
sitten Suomen sisällissodassa 1918 voittoisten valkoisten kenraali.
Monipuoluedemokratiaa arvostelleet heimosoturit ja fasistit ajoivat
häntä sotien välisinä vuosikymmeninä Suomen johtoon. Sodan
hävinneen osapuolen, punaisten muistoissa Mannerheim pysyi
lahtarikenraalina, mutta häntä muisteltiin myös homoseksuaalina.
Tästä suuntautumisasiasta ammensi yksi Mannerheimia käsittelevä
romanttinen nukkeanimaatioelokuva, Katariina Lindqvistin ohjaama
Uralin perhonen, josta
etenkin iltapäivälehdet kohisivat. Media-kohua nostatettiin
myös siitä, että Erkko Lyytisen Suomen Marsalkka
-elokuvassa oli pääosassa kenialainen musta näyttelijä.
Marsalkka Machel oli
Mosambikin vapautusrintaman, Frelimon, sotilaallinen komentaja ja
puheenjohtaja 1960-luvun lopulta lähtien sekä vuonna 1975
itsenäistyneen Mosambikin ensimmäinen presidentti. Machelin
johtamassa Mosambikissa ainoa sallittu puolue oli
marxilais-leniniläiseksi julistautunut Frelimo. Poliittinen
autöritäärisyys johti osaltaan 16-vuotiseen sisällissotaan.
Toisaalta hänen
valtakaudellaan alkuaan lähes läpeensä lukutaidoton kansa saavutti
ainakin periaatteessa universaalin koulutuksen ja terveydenhuollon.
Vallanpitäjien aseman käyttöä henkilökohtaisen edun ajamiseksi
ei hyväksytty. Korruptioon syyllistyneitä korkeita virkamiehiä
nöyryytettiin julkisesti. Näistä syistä vuonna 1986 kuolleen
Machelia aikoja on ikävöity kansan keskuudessa varsinkin 2000-luvun
alusta lähtien. Osana kansan muistelua Maputon räppärit ovat
sommitelleet usein pelkällä etunimellä ”Samoraksi” kutsutun
Machelin palopuheiden pätkiä omien riimillisten säkeidensä
sekaan.
Reaktiona kansanmuisteluun
hallitus käynnisti Machelin melko sisällöttömän
kunnianpalautuksen. Se huipentui Samora Machelin vuoteen 2011, jossa
paljastettiin puolitoista vuosikymmentä kuolleena maannutta miestä
esittäviä jättipatsaita. Hallituksen äänenkannattaja
Domingo-viikkolehti julisti Machelin vuoden
hahmoksi. Räppärien sanoituksissa Machelin ääni on
puolestaan mobilisoitu nykyisten vallanpitäjien korruption ja
ahneuden kritisoimiseen. Moni valtapuolue Frelimon kannattaja syyttää
räppäreitä vääränlaisesta Machelin muistelemisesta, sillä
Machelhan oli Frelimon johtaja. Räppärit puolestaan ajattelevat,
että toisin kuin nykyjohtajat, Machel kritisoi myös omaa
puoluettaan ja eliitin etuoikeuksia.
Kirjoittaja
on Itä-Suomen yliopiston tohtoriopiskelija ja vapaa toimittaja
janne.juhana@gmail.com .
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne