Julkaistu tänään sanomalehti Karjalaisen kolumnipalstallani Kirjeitä Mosambikista...
Sorron vastustaminen ja totuuden
tavoittelu ovat minulle äärimmäisen tärkeitä arvoja. Voisi siksi
kuvitella, että innostuisin aivan erityisesti kuuluisan
vapaustaistelijan väitöskirjasta. Siinä yhdistyisivät tiede ja
aktivismi; yhteiskunnallisen todellisuuden terävä havainnointi ja
sen muuttaminen; analyysi ja historian tekeminen. Siksipä odotukseni
olivat korkealla, kun sain käsiini Eduardo Mondlanen
väitöskirjan vuodelta 1960.
Antropologi Eduardo Mondlanesta
(1920–1969) ei ole edelleenkään kirjoitettu kunnollista
elämänkertaa, mutta jo se vähä mikä hänestä tiedetään,
herätti kiinnostukseni. Hän oli kotoisin karjankasvattajaperheestä
Gazan läänistä ja oppi lukemaan sveitsiläisessä lähetyskoulussa.
Hän oli ensimmäinen mosambikilainen, joka onnistui mustia
syrjivästä siirtomaajärjestelmästä huolimatta väittelemään
tohtoriksi, toki jouduttuaan ensin pakenemaan Portugalin poliittista
poliisia PIDE:ä, vieläpä useasta maasta.
Hänestä on sanottu, että hän oli
professori, joka näytti pikemminkin sissiltä ja sissi, joka näytti
enemmänkin yliopiston professorilta. Niin Maputon keskeinen avenida
kuin yliopisto, joka otti minut hellään huomaansa Mosambikissa, on
nimetty Mondlanen mukaan, koska hän uhrasi akateemisen uransa
Yhdysvalloissa liittyäkseen Mosambikin itsenäisyystaisteluun. Hän
oli vapautusrintama Frelimon perustajajäsen, ensimmäinen
puheenjohtaja ja keulakuva.
Mondlanen väitöskirjaohjaaja oli
kuuluisa kulttuuriantropologi ja afrosentrisen tieteen puolestapuhuja
Melville Herskovits.
Herskovits kuului siihen kunniakkaaseen ”boasilaiseen”
koulukuntaan, joka todisti kallonmittaaja-antropologien käsitykset
joidenkin ihmisrotujen vähäisemmästä älykkyydestä lopullisesti
epätieteellisiksi. Voisi siis odottaa että Mondlanen vuonna
1960 hyväksytty väitöskirja olisi juuri minulle äärimmäisen
kiinnostavaa luettavaa paitsi hänen tieteellisestä myös
kolonialismin vastaisesta poliittisesta ajattelustaan.
Valitettavasti rotujen välisiä
suhteita Yhdysvaltain etelä- ja pohjoisvaltioissa käsittelevä
tutkimus oli odotuksiini nähden jonkinmoinen pettymys. Toki se
näyttää jo ensi silmäyksellä kattavasti aikansa eturivin
yhteiskuntatieteellistä tutkimusta hyödyntäneeltä laatutyöltä.
Jotkut aikansa uunituoreet lähteet tulivat minulle tutuiksi
klassikkoina Joensuun yliopiston sosiaalipsykologian kursseilta.
Mondlanen väitöskirjassaan
käsittelemä rasismi oli ja on yhä edelleenkin äärimmäisen
ajankohtainen aihe. En silti tuntenut väitöskirjassa samaa
äärimmäisen intensiivistä kosketusta meneillään olleeseen
maailmanhistoriaan ja rotusorron vastaiseen taisteluun kuin hänen
vuonna 1969 julkaistussa kirjassaaan Taistelu Mosambikista.
Vaikka väitöskirja on Mondlanen murhan jälkeen kirjoittajan
jättämistä palasista toimitettua postuumia työtä enemmän
nimenomaan Mondlanen työ, sikäli kuin näin voidaan opinnäytteestä
sanoa.
Eduardo Mondlane ei suinkaan ollut
ainoa Afrikan vapaustaistelija, joka väitteli tohtoriksi. Olisi
siksi kiinnostavaa selvittää, että ovatko muutkin
vapaustaistelijoiden väitöskirjat yhtä kuivia. Vapaustaistelijat
nimittäin ovat kiinnostavia historiallisia henkilöitä,
väitöskirjan tekijät yleensä eivät – eivät välttämättä
edes, vaikka kyse olisi samasta henkilöstä.
Kirjoittaja on Itä-Suomen
yliopiston tohtoriopiskelija ja vapaa toimittaja, vieraana Eduardo
Mondlane -yliopistossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne