Karjalaisen kolumnejani sarjassa "Kirjeitä Mosambikista"...
Otin Mosambikiin saapuessani mukaani
muistaakseni vain kaksi kirjaa, joista toinen oli ”Beer in Africa”
(Olut Afrikassa). Ajattelin että teoriaa ehdin kahlata takaisin
palattuanikin, sillä ei ollut tarkoitus jäädä kirjoittamaan.
Oluesta kertova kirja oli tarttunut mukaani jostakin Afrikan
tutkimuksen konferenssista Euroopasta, mikä kertonee
vapaa-ajanviettomieltymyksistäni. Kirjan toimittaneet antropologit
olivat huomanneet, että lähes kaikki kollegat käyvät oluella
aineistonkeruun ohessa, mutta juuri kukaan ei ole tehnyt aiheesta
vakavaa tutkimusta. Kuitenkin olutkioskit, baarit ja perhejuhlat
voivat olla monien yhteiskunnallisten ilmiöiden tarkastelemisen
paraatipaikkoja.
Mosambikissa monet hauskimmista
olutkapakoista ovat puitteiltaan varsin vaatimattomia aaltopellistä
ja muutamasta puupaalusta, parhaimmillaan myös betonista,
rakennettuja olutkioskeja. Niitä kutsutaan parakeiksi. Olut ostetaan
kioskin luukusta ja nautitaan kioskin edessä seisoskellen tai
muovisen puutarhapöydän ääressä. ”Parakeista” saa joskus
myös peruselintarvikkeita tai jopa lämmintä ruokaa. Se
valmistetaan grillissä rakennelman takana. Musiikki tulee joko
kioskinpitäjän pikkustereoista tai asiakkaiden kookkaammista
autostereoista.
Itse olen usein kiinnittänyt huomiota
musiikkiin oluen juonnin lomassa ja kirjoittanut kappaleen nimen
muistiin myöhempää perehtymistä varten. Kuten Suomessakin,
lauluista, niiden rytmeistä ja sanoituksista keskustellaan
mielellään. Aiemmassa kolumnissani mainitsin, että muusikkojen
sanomaa kuunnellaan varsin tarkalla korvalla. Historiallisista
tapahtumista ja ajanjaksoista aivan päällimmäisenä mieleen
soimaan jää musiikki. Salimu Muhamedin ”Mamana Maria”
-marrabentan mukaan tänään ei Mama Mariaa itketä. Ja miksi olisi
itkettänyt. Kappaleen julkaisemisen aikaan 1974 Mosambik oli
vapautumassa kolonialismin ikeestä.
Parakkikioskilla olen kuullut myös
räp-duo Gpro Famin kappaleen ”O País da Marrabenta”
(Marrabentan maa). Siinä räpätään pianosämplen säestyksellä,
että kaupungin pääkadulla on kyllä luxusta, mutta sivukujilla
aukeaa toinen todellisuus. Roskaa ja kuoppia on enemmän kuin kaloja
meressä. Tanssittavassa kitara ja mies -tyylisessä rallissa ”Mali
ya Pepha” (Paperirahaa) nyt jo edesmennyt Eugenio Mucavel
puolestaan kuvaa kuinka naapurista leijailee herkullinen maissipuuron
ja paahdetun sipulin tuoksu, vaikka laulaja itse, "sinä" ja hänen vaimonsa
näkevät suorastaan nälkää. Molemmat kappaleet muistuttavat
1990-luvun yksityistämisten aiheuttamasta taloudellisesta
epätasa-arvosta ja vyönkiristyksestä.
Sittemmin taloushistorioitsija Karl
Polanyin tiiliskivimäinen ”Suuri murros” ja se olutkirja
ovat saaneet seuraa. Olen hankkinut kirjahyllyllisen musiikkia,
historian ja antropologian teoksia sekä mosambikilaista
kaunokirjallisuutta. Maanmiehet tuovat silloin tällöin kotimaisia
romaaneja ja ulkomaalaiset englanninkielisiä pokkareita. Silti
ikävöin hyvin varustettuja kirjastoja ja muuta julkista omaisuutta,
jota Suomessa edelleen on.
Otin toki mukaani muuten myös
nappulakengät ja treenivaatteet. Berimbau-soittimen hukkasin
matkalla. Sen soittaminen on vaihtunut muusikkojen klubilta ostamaani
perinteiseen m'bira-soittimeen.
Myyjä viisaasti pyysi ystäväänsä pitämään huolta osasta
rahoja, etteivät ne kokonaan kuluisi olueen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja jätä kommenttisi tähän, kommentointi ei vaadi rekisteröintiä. Kiitän jo etukäteen. Ystävällisesti, Janne